El Canal Blau entrevista el Punt Òmnia Casa del Mar de Vilanova i La Geltrú

22/06/2021 | 12:06
Punt Òmnia Casa del Mar

Ahir el programa Fet a Mida (minut 00:21:00) del CanalBlau es va desplaçar al Punt Òmnia Casa del Mar de Vilanova i La Geltrú per parlar de xarxa, competències digitals i acció comunitària.

Les tecnologies han estat les grans aliades per salvar les distàncies però també han suposat un problema per determinats sectors de la població que no ho tenien gens fàcil per estar especialment afectats per l’anomenada bretxa digital.

El Xavi Martinez, periodista del programa Fet a Mida, ha volgut apropar-se al Punt Òmnia Casa del mar i conèixer de primera ma que és un Punt Òmnia i com contribueix a reduir l’escletxa digital.

El Punt Òmnia de la capital del Garraf va obrir fa dos mesos. L’espai està equipat amb nou ordinadors, un projector i una impressora multifunció.

Tal com ens explica la Núria Prats, dinamitzadora del Punt Òmnia, els Punt Òmnia són espais comunitaris d'aprenentatge tecnològic des d'on apropar les TIC a la ciutadania, combatre l'escletxa digital i enriquir el teixit social. Són finestres d'oportunitats per garantir l'accés universal a les tecnologies, fomentar-ne el seu valor social i utilitzar-les per a l'empoderament de la ciutadania.

Els Punts Òmnia són oberts a tota la ciutadania tant oferint atenció personalitzada a consultes específiques i compartint eines i recursos per la capacitació tecnològica, com convidant als veïns i veïnes a participar de projectes comunitaris al voltant de les TIC. No obstant, el primer repte a assolir és combatre l'escletxa digital, garantint l'accés a les tecnologies per part dels col·lectius que en queden més exclosos. Encara que sembli inversemblant, hi ha persones que per raons econòmiques, per trobar-se en risc d'exclusió social o per ser nouvingudes, no disposen de dispositius tecnològics. Tanmateix, amb l'emergència sanitària i la consegüent virtualització de la vida, cada cop són més les persones que requereixen de suport per realitzar tràmits telemàtics tan bàsics i importants com demanar cita a CatSalut, sol·licitar un subsidi o reservar entrades per anar veure el partit de futbol de la neta. D'altra banda, moltes persones nouvingudes o que no dominen encara la llengua, experimenten dificultats per realitzar molts tràmits administratius com inscripcions escolars o sol·licitud de beques. Des dels Punts Òmnia intentem donar resposta a totes aquestes necessitats i d'altres que puguin sorgir. Per això oferim atenció personalitzada a cada cas, en fem seguiment i desenvolupem eines i recursos per a empoderar la ciutadania i combatre l'exclusió social.

Des dels Punts Òmnia ens agrada parlar de persones participants ja que busquem una implicació activa, no assistencialista, que empoderi a les persones.

Així doncs, al Punt Òmnia Casa del Mar fan qualsevol tipus de tràmit que els veïns i veïnes necessitin, des de renovar l’atur i demanar l’ingrés mínim vital fins a avis i àvies que volen reservar entrades per anar veure un partit de futbol de la neta. Molts tràmits que estaven acostumades a fer de forma física i ara requereixen ús de tecnologia.

En aquesta primera fase, el que més es troben són persones que requereixen suport amb tràmits amb l’administració (atur, ingrés mínim vital, dependència). A l’entrevista hem pogut conèixer de primera mà un taller que s’està realitzant actualment per tal de saber com funciona l’App de La meva Salut. El Mustafa, un dels participants del taller, comenta que s’ha apropat al Punt Òmnia per aprendre una mica d’informàtica i saber com utilitzar eines bàsiques per al dia a dia com el gmail o la e-consulta amb el personal sanitari.

La Neus, una altra de les usuàries, que també està aprenent a fer servir l’App de La meva salut assenyala els avantatges de saber utilitzar aquest aplicatiu.

Als Punts Òmnia, un dels eixos vertebradors és l’acció comunitària i doncs la intercooperació entre entitats del territori per sumar esforços i treballar conjuntament les necessitats de la població, esdevé clau. Tal com ens explica la Mariola, treballadora del CAP de Baix a Mar de Vilanova que dona també suport al Punt Òmnia, aquest espai ofereix una via més a banda del telèfon i la presencialitat per tal que la ciutadania s’adreci al CAP.

El Punt Òmnia La Casa del Mar tot just ha obert portes i ja és un agent més del teixit social i associatiu del Garraf. Ben aviat estarà a ple rendiment oferint espais, donant suport i intercooperant amb els agents del territori per tal d'abordar les necessitats dels diferents grups poblacionals del municipi.

 

Punt Òmnia Casa del Mar

casadelmar@xarxaomnia.gencat.cat 938154189

Passeig Marítim 63

 

Omnia, tot és possible, tothom hi té cabuda.

xarxa
salut
acció comunitària
Xarxa, competències digitals i acció comunitària

Més informació