El Punt Òmnia Tria impulsa l'activitat ‘Lego Mindstorm’ amb joves

26/03/2019 | 09:03

Un total de 16 joves han tingut l'oportunitat de crear el seu propi robot al Punt Òmnia Tria de Barcelona. Sota el títol “Lego Mindstorm”, el Punt Òmnia ha creat una activitat de quatre sessions de durada que ha acollit un grup de joves del taller "Construeix-te" de la Fundació Comtal (projecte que afavoreix la inserció laboral dels joves d’entre 16 i 21 anys que ni estudien ni treballen), un equip de professorat de La Salle Catalunya i alumnes del Projecte d'Investigació Cooperatiu (PIC) del mateix centre, que han ofert suport als joves de la Fundació Comtal.

L'activitat de robòtica amb Lego ha permès el contacte i la col·laboració entre els dos grups de joves, i ha facilitat que els joves de "Construeix-te" ideïn el seu propi robot, el muntin i, finalment, el programin per fer tasques determinades. A través del taller “Lego Mindstorm” s'han posat les bases per al desenvolupament del pensament computacional i els joves han pogut iniciar-se en els coneixements dels estudis STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, humanitats i matemàtiques).

L'experiència dels assistents a “Lego Mindstorm” ha estat molt enriquidora per als uns i als altres, segons la dinamitzadora del Punt Òmnia Tria, Elvira Mora, ja que els joves en situació de risc ha pogut acostar-se al món laboral TIC amb aquest tastet d’oficis que "combina la formació en competències tècniques amb l'orientació professional i el servei a la comunitat". L’ultima sessió del taller “Lego Mindstorm” s'ha dedicat a visitar les instal·lacions del campus universitari de La Salle, on s'ha fet l'acte de entrega de certificats als joves de “Construeix-te” de la Fundació Comtal.

L'activitat de robòtica amb Lego del Punt Òmnia Tria s'ha plantejat amb l'objectiu que els joves que es troben en situacions de vulnerabilitat puguin conèixer altres realitats i alhora tinguin curiositat pels estudis STEAM. Ha estat un projecte de col·laboració, de creixement personal i d'intercanvi d'experiències de vida i de coneixements entre joves, amb el fil conductor del muntatge del robot i la programació.

“Lego Mindstorm” s'ha dut a terme en col·laboració amb EduEnginy de La Salle Catalunya, un projecte de transferència de coneixement en temes de pensament computacional i matèries STEAM. Concretament, aquesta activitat forma part de les accions solidàries que realitza EduEnginy, amb la col·laboració d'alumnes de Projecte d'Investigació Cooperatiu (PIC) i de professorat d'enginyeria de La Salle Catalunya. 

Els projectes STEAM són un nou model d’innovació pedagògica i metodològica que vol donar als nois i noies l’oportunitat d’identificar problemes reals, per trobar solucions realistes i acompanyar i conduir el seu propi procés d’aprenentatge. Aquest nou model utilitza paràmetres com la creativitat, el foment de la curiositat, l’anàlisi personalitzada, l’intercanvi d’idees, el treball en equip i el mètode assaig-error, i es basa amb connexions amb el món real, projectes rigorosos com a eix central del currículum, el treball cooperatiu, el protagonisme de l’alumnat, la verificació dels resultats i la visió crítica.

 

El projecte acull nois i noies en situació de vulnerabilitat que no estudien ni tampoc treballen.