El YoMo Barcelona: recull d’experiències d’alguns dinamitzadors

Alguns dinamitzadors i dinamitzadores de la Xarxa Òmnia han assistit a la primera edició del Youth Mobile Festival o YoMo Barcelona. Un esdeveniment que es defineix com la porta d’inspiració a properes generacions de tecnòlegs, científics i dissenyadors del món del mòbil, un sector en innovació constant.

Aquest any el Mobile World Congress ha volgut crear una versió per als més joves, celebrada durant els dies 27 de febrer i 2 de març al recinte Hall 1 de la Fira de Barcelona (Montjuïc). La fira estava dedicada a la innovació en ciència i tecnologia mòbil aplicada a l’educació, i també a promoure nous perfils professionals emergents. Ha estat una ocasió que ha servit als dinamitzadors per generar impressions i pensar nous formats per seguir traslladant coneixement.

 

Apropar la tecnologia als més joves, però també a col·lectius concrets

 

Antonio Collado, dinamitzador del Punt Òmnia de Santa Coloma de Cervelló, ha visitat la fira per conèixer quines dinàmiques s’estaven creant al voltant de la innovació i els joves, on enguany destaquen la robòtica educativa i la programació. «Hi ha tot un moviment incipient», afirma.

Collado ha confirmat l’esforç d’apropar les TIC als joves, però ha constatat que encara hi ha una manca de representació d’aquestes aplicacions en altres contextos socioeducatius, més enllà de les escoles i instituts. Una nova proposta per aportar a futures edicions és la d’impulsar figures com la del dinamitzador digital i d’acció comunitària com una professió encara desconeguda entre les noves generacions.

El dinamitzador Antonio Collado i la seva homòloga, Lídia Santiago durant el YoMo. F: A. Collado
Els dinamitzadors Antonio Collado i Lídia Santiago. F: Bloc Punt de Santa Coloma de Cervelló

Algunes empreses i universitats han presentat propostes d’activitats extraescolars i campaments relacionats amb les noves tecnologies. Però faltaven opcions més concretes per eliminar possibles noves bretxes relacionades amb la innovació. «Em va semblar interessant la iniciativa Girls For Teach de la UNESCO, que apropa les noves tecnologies específicament a les nenes de 13 a 15 anys», ha destacat Collado. Precisament en aquesta línia, el Punt Òmnia de Santa Coloma de Cervelló ha començat a organitzar casals durant les vacances per tal d’apropar les tecnologies als col·lectius de joves més desfavorits, també al femení.

Ivan Cabeza, dinamitzador del Punt Òmnia Centre Juvenil Martí Codolar de Barcelona, ha fet una crítica en la mateixa línia. El dinamitzador ha assistit al YoMo en representació de la seva entitat gestora, la Plataforma Educativa Martí Codolar, que «ha estat l’única entitat socioeducativa» de la fira. Tot i així, la defineix com una experiència molt enriquidora.

 

El YoMo, ideal per a generar motivacions pel futur

 

Per a Ivan Cabeza, la fira ha sigut ideal per «despertar inquietuds» entre els usuaris més joves. Segons ell, més de 2.000 persones han passat per l’estand de robòtica i impressió 3D. L’entitat organitzava lluites de sumo amb robots i regalava obsequis impresos en tres dimensions.

Alguns usuaris del Grup de robòtica, activitat consolidada del Punt Òmnia Martí Codolar, hi han donat suport aquests dies, durant la fira. També, usuaris de projectes propis de la plataforma com el MotivaTICs o l’UEC-Taller TIC han assistit al YoMo i han ajudat a més de 500 joves a conèixer les possibilitats de la robòtica educativa a l’estand de l’entitat.


Assistents a l'estand de l'entitat gestora del Punt Òmnia Martí Codolar. F: Cjmarticodolart.org

Precisament, Lídia Santiago, dinamitzadora del Punt Òmnia de Torrelles de Llobregat, ha assistit dos dies al YoMo en qualitat d’educadora per a l’empresa Tresdosú, col·laborant amb robòtica educativa a través de plaques BQ d’Arduino programada per fer treballs creatius amb els infants. Aquesta és una idea que s’ha plantejat aplicar al Punt de cara a l’estiu i en properes activitats. A més, ha destacat la varietat d’aplicacions de la robòtica i la realitat virtual que apropen àmbits tant diversos com l’educació emocional, la salut o la cuina creativa als més petits.

 

Fent camí cap a nous estímuls

 

Davant la pregunta de com es poden portar totes aquestes impressions del YoMo als Punts, tots els dinamitzadors han coincidit: és una tasca complexa i amb una necessitat d’inversió. Sobretot, perquè la tendència ara camina en direcció a la robòtica i la realitat virtual. Però no tot són males notícies: «Hi ha una part de programació que és accessible», afirma Ivan Cabeza. De fet, alguns punts Òmnia ja han dedicat tallers a programes com l’Scratch o als sistemes de robotització electrònica, que es poden llogar a través de la Xarxa Punt TIC.

Tots tres dinamitzadors han vist la necessitat de començar a formar part de les noves aplicacions de la tecnologia, les ciències i l’educació. No només per ajudar les generacions futures a impulsar competències de perfils encara en procés d’experimentació, sinó per ser part del diàleg de com aplicar aquests nous coneixements a tots els sectors de la societat. Un pas que comença per inspirar-se, acumular experiències, compartir i transformar tot això en oportunitats per a futures accions comunitàries.


Exemples de robòtica educativa amb plaques BQ d’Arduino modificades connectades a diferents sensors. F: Bloc Punt Òmnia de Torrelles