Tractament de la Informació Escrita

Pestanyes primàries

Dia: dilluns 18 de novembre de 2019 de 09:00 a 11:30

Quan

Comença el: dilluns 18.11.2019 de 09:00 a 11:30
Acaba: divendres 13.12.2019 de 09:00 a 11:30

Informació pràctica

Places: 13
Ús de les tic: Sí
Temàtica: Ocupabilitat

Objectiu de l'activitat

Amb aquest curs es pretén que l'alumnat conegui i aprengui a utilitzar els recursos que ofereix el processador de textos de Microsoft Office Word i el Libre Office Writer per a poder-los utilitzar com a eina de creació, edició i impressió de documents de textos, necessaris per al correcte desenvolupament del seu lloc de treball (actual o futur) i/o en el seu àmbit personal.

Metodologia, continguts i recursos utilitzats

L'alumnat serà el principal protagonista del seu propi aprenentatge, afavorint així l'autonomia en els processos formatius. Es fomentarà també la participació activa i la col·laboració, interactivitat, l’intercanvi d’informació, l'aprenentatge entre iguals, la comunicació i el treball en xarxa. La persona dinamitzadora jugarà més un paper de gestora del procés formatiu, més que no pas el de transmissora de coneixements. El procés formatiu estarà orientat a l’aprenentatge: Centrat en l’alumne i grup d’alumnes. L’alumne és considerat com un participant d’aquest procés, més que no pas un receptor, més o menys actiu/passiu. Adquisició de competències per mitjà d’un procés didàctic basat en la interactivitat. L’adquisició d’aquestes noves competències han de provocar un aprenentatge significatiu. El nou coneixement s’integra, però alhora es transforma i millora l’anterior, augmentant així la capacitat de la persona, com la possibilitat d’adquirir nous aprenentatges i la seva aplicació posterior en noves situacions. L’enfocament de les sessions formatives s’ajustarà als següents criteris metodològics: Adaptació metodològica a les diferents formes d’aprendre i a les necessitats especials de cada col·lectiu. Provocar de forma continuada que l’alumne tingui una actitud activa i responsable, que reflexioni sobre els coneixements que va aprenent i participi amb la resta del grup. Potenciar la motivació, la iniciativa i l’autonomia envers l’aprenentatge: lectures, observació i anàlisi de necessitats, elaboració d’opinions i criteris propis, reforçant paral·lelament la valoració de les pròpies capacitats , de l’autoestima. Utilitzar diverses dinàmiques i recursos didàctics. Apropar l’acció formativa a la realitat de forma continuada: presentar els continguts de forma relacionada amb les activitats d’àmbit personal, professional i comunitari que s’hi troben. Mantenir la coherència entre el que es diu i la forma de fer. Mantenir una avaluació constant de la formació. Incrementar el nivell de formació de forma progressiva i lògica, començant per les nocions més bàsiques i segons el ritme d’adquisició del grup. Fer un repartiment equilibrat del temari. Combinació de diferents metodologies, incidint en les més actives i participatives, que afavoreixin l’adquisició de les competències. Metodologia: Utilitzarem programari lliure, a més de programari propietari, per al desenvolupament de les activitats formatives. D’aquesta manera afavorim l’accés a les TIC a un més gran número de persones i entitats, que independentment del seu nivell econòmic podran disposar d’aplicacions informàtiques molt vàlides per al desenvolupament de les tasques en el seu àmbit personal o professional. Al material didàctic del curs es troben les explicacions per als dos programaris. En cada apartat es mostra com s’introdueix el programa pel qual estem explicant com fer cada pas, a més les imatges que siguin del Word tindran una vora de color negre i les que siguin del Writer tindran una vora de color blau. En cas que les explicacions no estiguin separades per programes significa que tots dos processadors de text funcionen de la mateixa manera. Les explicacions de cada programa s'expliquen per a tot l'alumnat, independentment de quin programa estiguin utilitzant, de manera que, adquireixen competències digitals no només amb els processadors de text, sinó que també, amb el tipus de programari propietari i lliure. Continguts: 1. Concepte i aplicacions d’un processador de textos. 2. Funcions bàsiques de treball amb documents. • La finestra del processador. Elements. • Funcions d’escriptura bàsica del text. • Creació, edició, impressió i arxivat de documents bàsics. 3. Format del document: Millora de la presentació d’un document. • Format de text (Estil, mida, tipus de la lletra, etc.). • Format del paràgraf (Columnes, sagnats, tabulacions, alineacions, etc.). • Format de pàgina (Fons, vores, mida, orientació, etc.). 4. Inserció i edició d’elements gràfics. 5. Treball amb taules. 6. Llistes. 7. Capçaleres i peus, numeració de les pàgines. 8. Revisió ortogràfica i gramatical. 9. Ús de plantilles. 10. Estils i índex de continguts.