Comença el teu pòdcast

01/02/2024 | 11:02
Recurs Comença el teu pòdcast

Aquí teniu un recurs que us permetrà tenir coneixements i algunes idees bàsiques per iniciar-vos en el món del pòdcast. Aquests consells estan extrets de la formació flash «Comença el teu pòdcast» impartit per l'Alejandra Sánchez de la cooperativa Colectic.

Què és un pòdcast?

Per respondre aquesta pregunta, cal fixar-se en l’etimologia de la paraula → Pod = iPod o Personal on Demand / Cast = Broadcast → sobretot la part de ‘Program on Demand’ ja ens dona pistes de per què aquest format està tenint gran èxit: ens permet escollir què i quan escoltem i, fins i tot, produir allò que volem escoltar, però que no trobem.

Com sorgeix el terme?

Va ser encunyat per primera vegada l’any 2004 pel periodista del diari anglès ‘The Guardian’, Ben Hammersley. En un article, Hammersley va posar l'accent en com de barates són les eines per a produir un programa de ràdio en línia i en què consisteix una plataforma ideal per a augmentar la retroalimentació entre emissor i receptor, degut a la possibilitat d'accedir als continguts quan es desitgi.

També va destacar la universalització del periodisme perquè molts més ciutadans i ciutadanes comptarien amb la possibilitat de dirigir-se a un ampli sector de públic.

El terme va quallar d’una manera gairebé instantània i només un any després, l’any 2005, el diccionari d’Oxford va escollir aquesta paraula com la més destacada de l’any.

Procés de creació d'un pòdcast

 

- Idea

Una de les coses més importants a l’hora d’aterrar la idea és tenir clar que, en general, és molt difícil crear un projecte completament nou i completament original. Totes estem condicionades per referents que hem tingut així que hem de buscar aquells que ens agradin i conèixer que fan.

  • De què volem parlar? Escollit una temàtica.

  • Quina és l’expertesa que tenim o que volem investigar? Triar l'enfocament.

  • A qui va dirigit? Per adaptar el to del missatge → exemple de la Tik Toker i podcaster Blanca Guilera, que fa contingut històric comparant-lo amb referents actuals.

- Nom del programa

- Identitat sonora i/o sintonia

La sintonia és el primer contacte de l'oient amb el pòdcast i ha de reflectir la personalitat del programa, s'ha d'adaptar als objectius comunicatius i to del programa. Podem diferenciar música de domini públic (gratuïta o de pagament) i música amb llicència Creative Commons (sense drets d'autor).

Recomanacions de recursos per la sintonia; YouTube Audio Library, Free Music Archive, Freepd, SoundBible, Free Music Projects, Musopen, Free Music Public Domain, Fiftysounds.

- Indicatius o falques

Són els clips breus que es van repetint al llarg de l’episodi i que poden recordar el nom del programa, qui el condueix, marcar els canvis de blocs, les seccions, etc. i que, normalment, porten una sintonia similar o igual a la inicial.

- Guió

El guió i l'escaleta són imprescindibles. Esdevenen un instrument a favor del què pugui passar, un punt de partida. Permeten controlar el temps, el treball en grup, el síntesi de continguts, la jerarquització de la informació, el control del temps i l'expressió escrita.

- Gravació i Edició

Una altra de les claus de l’èxit del pòdcast és la seva facilitat de producció que es podria fer amb un mòbil o ordinador.

Recursos per la gravació i l'edició: per mòbil o tauleta tenim Ferrite (iOS) o WavePad (Android) i per ordinador podeu fer servir Audacity.

També necessitarem micros per gravar. Un estudi de gravació seria l'entorn ideal però és més difícil d'aconseguir. Una recomanació és buscar aliances amb ràdios locals o altres espais comunitaris amb aquests tipus d'espai.

- Difusió del pòdcast: «ràdio visual» a les xarxes socials

La plataforma estrella dels pòdcasts és Spotify. Per publicar-hi un contingut, s'han de seguir els següents passos (Guia de com publicar a Spotify):

  • Crear un compte en ‘Spotify for Podcasters’

  • Fer clic al botó ‘Add Your Podcast’ de la pàgina d'inici de la plataforma.

  • Afegir la URL del feed RSS del pòdcast

    • Registrar-se i pujar el pòdcast primer a www.rss.com

    • Aquesta plataforma permet distribuir el pòdcast també a Apple Podcasts, Stitcher, Google Podcasts, TuneIn, etc.

  • Seguir les instruccions per a completar la informació del pòdcast i afegir el títol, la descripció i les categories. 

  • Fer clic en “Submit” (Enviar) i esperar que Spotify revisi el pòdcast. El procés de revisió pot trigar alguns dies. Si Spotify accepta el pòdcast, aquest estarà disponible a la plataforma.

Una altra de les plataformes més reconegudes és iVoox, on el procés és molt similar però no implica l’RSS, sinó que es puja l’arxiu directament.

- La identitat visual - Estratègia de xarxes socials

El pòdcast ha passat de ser un format que va tenir èxit perquè ens feia fugir de les pantalles a tornar-se, de nou, esclau de la imatge. De fet, es parla molt dels ‘videopodcasts’ o de la ‘ràdio visual’ que, bàsicament, consisteix a posar una càmera a l’estudi o set de gravació i així poder gravar la gravació en vídeo, retransmetre-la en directe i poder generar contingut per a xarxes socials.

Recomanacions de pòdcast
  • Des dels Blocs (pòdcast de l’Associació de Veïnes del barri de la Florida, a l’Hospitalet de Llobregat).

  • La Falguera Ràdio (pòdcast sobre dones al medi rural produït per diverses ràdios locals).

  • Tot És Mixtura (pòdcast de l’Associació Azahara que tracta temàtiques relacionades amb el racisme, l’habitatge i l’activisme).

 

Els pòdcasts de la Xarxa Òmnia