En motiu dels 25 anys del programa Òmnia, comencem una sèrie d'entrevistes a persones dinamitzadores, responsables d'entitats gestores i representants polítics per fer balanç d'aquesta trajectòria i apuntar, de forma conjunta, els reptes de futur. Comencem amb una de les professionals de la dinamització més veteranes de la Xarxa Òmnia: l'Ester Collado. Ella és dinamitzadora del Punt Òmnia del Centre Cívic l'Escorxador - La Seu d'Urgell des de fa 21 anys!
Com vas arribar al programa?
Vaig conèixer el projecte l'any 2002 quan treballava amb els joves de la UEC (Unitat d’Escolarització Compartida). Em va semblar un projecte molt potent que agrupava molts àmbits on poder treballar de forma integral i transversal amb les persones a través d’una eina molt atractiva.
Poc temps després em van trucar per si estava interessada a portar el projecte endavant. La veritat és que vaig pensar que era impossible que em truquessin a mi, per la manca de coneixements en TIC que tenia... Amb el temps t’adones que el coneixement tecnològic és important, però la part social del projecte també té un pes molt gran.
Els principis van ser durs! Una feina nova amb tot el que comporta: aprenentatges nous, tecnologia que gairebé no havia tocat, amb la que gairebé no havia experimentat... però vint-i-un anys després continuo treballant amb la mateixa il·lusió!
Què representa Òmnia en la teva trajectòria professional i personal?
El projecte Òmnia ha capgirat la meva trajectòria professional. Jo treballava en el món social, i concretament amb joves, però mai m'hauria plantejat treballar en un projecte tecnològic perquè el meu nivell TIC era molt bàsic. Desconeixia si seria capaç de dinamitzar en aquest àmbit, sense perdre de vista la part educativa i inclusiva.
Mai m’hauria imaginat que podria aprendre tot el que he après gràcies a les diferents formacions, però sobretot gràcies al coneixement compartit i l’ajuda que els companys m'han ofert.
Sempre dic que dues de les coses que més m'agraden de treballar a Òmnia són que continuo aprenent de tothom i el contacte directe amb la gent i veure el seu progrés d'aprenentatge. És una feina que et xucla energia, però és molt gratificant. L’Òmnia m’ha ensenyat a treballar i desenvolupar la paciència, l'escolta cap a l’altre, però sobretot a no jutjar i començar amb les persones des de zero.
Com han canviat les necessitats de les persones participants al llarg d'aquests anys?
Quan vaig arribar al 2003 al projecte, a La Seu no hi havia espais on la ciutadania pogués capacitar-se en les TIC. També hi havia manca de dispositius i accés a la xarxa. El fet que Òmnia oferís suport humà reunia condicions perquè la ciutadania fes de l’espai un lloc on aprendre, però per mi el més bonic és que van crear un espai de trobada on socialitzar i sentir-se membres de la comunitat.
Hem de pensar que en aquella època la majoria de les persones venien per començar amb l'alfabetització digital, però sense donar-li massa importància. També recordo molts usuaris que venien a connectar-se per poder-se comunicar amb familiars via mail o amb el famós Messenger.
Amb el temps la tecnologia ha anat canviant i ara la majoria dels participants que tenim venen per fer formacions i capacitar-se en competències digitals. La ciutadania en general ha entès la importància de tenir coneixements en aquest àmbit per desenvolupar-se en els àmbits personal i laboral. Ara és una eina vital per poder estar dins de la comunitat i aquest és un dels principals objectius del projecte, trencar la bretxa digital tinguis l'edat que tinguis, sexe o procedència.
Aquest ritme de digitalització també fa que les persones dinamitzadores hàgiu de tenir una formació i actualització constants. Com has viscut tu aquests canvis?
Si volem que la ciutadania tingui coneixements TIC i sigui autònoma, els dinamitzadors dels espais Òmnia hem de formar-nos perquè el món tecnològic canvia constantment i hem de donar resposta a la demanda que ens arriba. A més, cada espai Òmnia és un microclima segons el lloc geogràfic on es troba. La realitat d'un espai de muntanya és diferent a la de ciutat.
L'ideal seria rebre formacions de forma continuada, però la realitat és que pels dinamitzadors és difícil compaginar la feina amb fer formacions per diferents raons. A vegades és perquè les formacions que ens ofereixen no s'adeqüen a la nostra realitat – i acabem aprenent de forma autodidacta o amb l'ajuda d'altres companys – i d'altres vegades per falta de temps. El perfil de persona dinamitzadora és complex i no sempre està reconegut; malgrat que som la primera línia de batalla per la ciutadania. Això ho vam veure durant la pandèmia, quan els Òmnia vam ser claus per ajudar les famílies, donar suport escolar a joves i infants, acompanyar els autònoms amb tràmits amb SEPE/SOC o les prestacions socials bàsiques, etc.
La figura del dinamitzador dinamitza l'espai i això vol dir que, a més dels tallers amb diferents tipus de població, desenvolupem treball comunitari; contactem amb entitats i serveis; i fem xarxa per sumar recursos, coordinacions i reunions amb agents externs i professionals del territori. També oferim hores programades d'accés on qualsevol persona pot tenir suport humà, o simplement escoltem la persona que ens arriba al nostre servei. I em deixo mil coses més que fem dins del nostre dia a dia!
Quins reptes afronta la Xarxa Òmnia de cara als pròxims anys?
Crec que en podria dir diferents, però per a mi un dels més importants és donar i reconèixer la importància que mereix el projecte i fer una aposta ferma per aquest, com també fer un reconeixement sincer del treball dels dinamitzadors i dinamitzadores.
I com diu a la web del programa, continuar lluitant perquè el "programa continuï sent un programa preventiu, d'intervenció social, socioeducatiu, comunitari i de suport que abordi les desigualtats socials des de l'acció comunitària i les TIC, afavorint la inclusió i vinculació de les persones a la seva comunitat".
La tecnologia avança molt ràpidament i la Xarxa ha de seguir aquest ritme. Sabem que és difícil, per tema econòmic, recursos, etc., però és important que treballem plegats per arribar al destinatari que és el ciutadà.
Quin missatge vols traslladar a la família Òmnia (participants, entitats gestores, dines...) en aquest aniversari?
Felicitats per la feina feta fins ara! Hem d'estar orgullosos d'on hem arribat i què som. Continuarem sent referents per moltes persones i lluitant des dels nostres espais per una alfabetització digital democràtica.