Avui hem finalitzat el taller de memòria amb eines TIC al Punt Òmnia de Santa Coloma de Cervelló, fet en col·laboració amb l'Ajuntament de Santa Coloma de Cervelló i el Casal de la Gent Gran del municipi.
L'objectiu era triple: reforçar la memòria del grup de dones participants, crear xarxa entre elles i fer-los conèixer les eines TIC, ja que, per a alguna d'elles, era la primera vegada que s'apropava al punt. Podem dir que ha estat un èxit, tal com elles mateixes han expressat als comentaris del nostre bloc.
La metodologia emprada ha estat jugar, jugar i jugar. I amb el joc, treballar memòria immediata i remota amb diferents tècniques i recursos.
Vam començar amb una mica d’ensinistrament amb ratolí i teclat, imprescindible per poder avançar, tot fent servir la web Ratoneando. D'aquesta manera continuàvem amb el doble objectiu: treballar la memòria i alhora descobrir les eines informàtiques.
Una vegada passada aquesta primera fase, vam començar els jocs de memòria immediata. Sempre jocs en línia, disponibles per jugar a tot arreu. Aquí teniu alguns dels que vam fer servir en aquella etapa:
- www.minijuegos.com/Mini-Memory/9648
- www.megajocs.com/jocs-de-memoria-memoria-numerica_play_439
- www.minijuegos.com/Camera-Mind/4447
- www.minijuegos.com/Philips-Lady/3291
- www.jugargratis.org/juego/1691/mindburn
- www.megajocs.com/jocs-de-memoria-memoria-numerica_play_439
- www.megajocs.com/jocs-de-memoria-series_play_355
- www.rinconjuegos.com/juegos-de-memoria/2/
- www.juntadeandalucia.es/averroes/recursos_informaticos/proyectos2004/ale/index.html
- www.gatoconbota.com/gamon/memo-gatomind-sea/
- www.madridsalud.es/interactivos/memoria/inmediata.php
- www.madridsalud.es/interactivos/memoria/recordar_palabras.php
- www.madridsalud.es/interactivos/memoria/recuerda_tlf.php
- www.madridsalud.es/interactivos/memoria/demorada1.php
- www.madridsalud.es/interactivos/memoria/demorada2.php
- www.analitica.com/va/entretenimiento/juegos/memoria/memoria.asp
- www.jugargratis.org/juego/1690/memotst
- www.jugargratis.org/juego/1697/find-the-suspect
Un dels jocs que més els van agradar va ser el Gombinoscopi, un joc molt atractiu de reconeixement de cares. Aquí van aprendre què és una eina en línia.
Pels volts del primer mes, vam rebre la visita de la tele de la Xarxa, que es va interessar pel projecte. El resultat: un reportatge sobre el que estàvem fent, ja publicat al web d'Òmnia:
A la tercera fase del projecte vam treballar la memòria remota sempre fent servir eines tecnològiques i records: recordatoris de música amb Spotify, d’artistes amb Youtube, de biografies amb la Viquipèdia… És el que s'anomena reminiscència.
També vam fer servir tècniques de grup com ara debatre al voltant dels jocs i joguines que feien servir. Per donar un aire tecnològic vam explicar què era un bloc i van contestar amb els comentaris sobre aquest tema.
Un altre exemple va ser un concurs per equips sobre fotos d'antics famosos, cançons dels anys 30 – 60 i frases cèlebres. Vam organitzar-lo al voltant d’un projector, imatges i sons captats des d’Internet. Ens ho vàrem passar d’allò més bé.
Els últims dies, les alumnes van recopilar fotos antigues en què es veiés el nostre carrer o el nostre centre. Amb aquesta excusa van veure com funcionava un escàner.
Tot plegat, creiem que ha servit per assolir els objectius proposats. I a més...divertint-nos.