
Des de la seva posada en marxa l’octubre de 2024, el Punt Òmnia Balaguer ha esdevingut un referent a la comarca de la Noguera pel que fa a l’impuls de la inclusió digital i social. En aquest curt període de temps, 343 persones han participat en les activitats del Punt Òmnia, un espai gestionat per ASPID i promogut pel Departament de Drets Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya a través de la Direcció General d’Acció Cívica i Comunitària.
Ubicat al Casal Cívic i Comunitari Balaguer-Eixample, aquest espai tecnològic i comunitari ha desplegat un total de 49 activitats adreçades a promoure l’aprenentatge digital, l’ocupabilitat, la participació ciutadana, la cultura i la gestió de tràmits electrònics. El servei, que adapta les seves propostes a les necessitats de la comunitat, ha tingut una especial incidència entre la gent gran, que representa un 78% de les persones participants, tot i que també hi han pres part infants, joves i persones adultes.
Les activitats del Punt Òmnia Balaguer inclouen formacions en correu electrònic, xarxes socials, robòtica, ús de drons, impressores 3D, així com recursos per a la recerca de feina o tallers per fer tràmits en línia relacionats amb la salut o l’administració pública. A més, el servei fomenta la participació en la vida del barri mitjançant col·laboracions amb entitats locals i la cobertura gràfica d’esdeveniments comunitaris.
Durant l’acte de presentació oficial del Punt Òmnia, Bibiana Bendicho, presidenta d’ASPID, va destacar el caràcter social i transformador del projecte: “Volem capacitar les persones, especialment aquelles en situació de vulnerabilitat, per tal que puguin accedir a les eines tecnològiques i millorar així la seva qualitat de vida”. Per la seva banda, Jaume Romero, director general d’Acció Cívica i Comunitària, va posar èmfasi en la importància de garantir l’accés universal a les competències digitals com a via per combatre les desigualtats socials.
Segons les dades facilitades per ASPID, el 61,8% de les persones ateses han estat dones, i el servei ha tingut una gran implantació territorial, amb un 89,2% de participació a Balaguer i un 10,8% repartit entre municipis com Bellcaire d’Urgell, Camarasa, Menàrguens, Os de Balaguer, Térmens i Vallfogona de Balaguer.
El Punt Òmnia Balaguer forma part dels 10 punts Òmnia actius a la demarcació de Lleida, i contribueix a reduir la bretxa digital oferint accés lliure i gratuït a les TIC, suport personalitzat i un ampli ventall d’activitats adaptades a totes les edats. Un espai connectat amb el territori que aposta per l’apoderament de les persones i el reforç dels vincles comunitaris.