Innovació digital per generar comunitats de joves

16/07/2021 | 10:07

Dimecres vam celebrar la segona sessió de l’Estiu a l’Òmnia 2021 en la que van participar 25 dinamitzadores i dinamitzadors. En aquesta ocasió vam parlar d’entitats socials i acció al territori amb joves gràcies a l’expertesa de dues de les entitats gestores que formen part de la Xarxa Òmnia: l’Esplai La Fàbrica de Can Tussell i la Fundació Pare Manel.

 

Esplai La Fàbrica de Can Tusell, un referent per al jovent

 

En Biel Folch Casahuga, educador de l’Esplai La Fabrica de Can Tusell qui gestiona el Punt Òmnia Can Tussell de Terrassa, ens va explicar que l’objectiu principal del projecte és la millora de la qualitat de vida del jovent que hi participa. Oferir un espai d’oci sa, un espai esportiu en condicions i un espai de treball acadèmic molt accessible per a tothom. La gran majoria són joves d’entre 11 i 18 anys en risc d’exclusió social provinents de famílies derivades de Serveis socials.  

El projecte que desenvolupen es divideix en tres àrees interconnectades: àrea lúdica, formativa i socio-laboral.

 

Des de l’àrea lúdica dinamitzen tres iniciatives ben diferents per abastar necessitats diverses.

  • Servei de futbol sala per a infants i joves (infantil, cadet, juvenil i femení) a un preu molt assequible i que permet competir amb uns estàndards de qualitat. L’objectiu que hi ha darrere és utilitzar un esport com el futbol per vehicular aquest jovent amb l’entitat, qui es compromet a fer una tarda de reforç escolar a la setmana.

  • Grup de noies: espai només per noies dinamitzat per una educadora on les joves comparteixen inquietuds en un entorn segur.

  • Activitats de lleure dirigides: de forma setmanal es proposen diferents activitats de lleure, moltes vegades vinculades a la gastronomia aprofitant la cuina de l’espai.

 

Des de l’àrea formativa, s’intenta empoderar aquest jovent i capacitar-lo amb recursos per combatre el fracàs escolar i la consegüent exclusió:

  • Esmorzars contra l’absentisme: un dia a la setmana s’ofereix esmorzar gratuït amb la condició que aquestes joves després vagin a l’escola amb l’acompanyament d’un educador/a del centre. Així es fomenta també a coneixença i el teixit social del barri.

  • Reforç educatiu: és un servei dirigit tant als participants del projecte de futbol com d’altres joves que ho sol·licitin. En aquest sentit és important la coordinació amb instituts i famílies per fer una intervenció integral entre tots els serveis comunitaris del barri.

  • La voz joven: es tracta d’un programa de radio des d’on atraure la participació del jovent a partir d’una inquietud tecnològica i artística.

 

Des de l’àrea sociolaboral, es dona formació i suport així com oferir petites experiències per introduir el jovent al mercat laboral.

  • Pedagogia del projecte: s’intenta que els i les joves s’involucrin en l’entitat i agafin un rol dins d’aquesta, com a entrenadors del projecte de futbol o donant suport ales activitats de cuina, per exemple.

  • Brigada: es detecten unes necessitats al barri i es resolen amb la participació del jovent. Aquest any, el projecte ha estat molt minvat per la Covid19 i només s’ha pogut fer la recollida de residus. Altres anys, també es feia vincle amb espais de gent gran del barri.

  • Servei inserció laboral: s’ofereixen formacions, suport amb el CV i altres assessoraments.

 

En Biel també ha volgut deixar clar que el treball en xarxa és vital. Fer sinergies amb instituts, serveis socials i altres entitats del barri per poder fer seguiment i anar a l’una. Per part de l’equip d’educadores es fan reunions setmanals per fer valoració seguiment i, dos reunions trimestrals amb instituts i famílies.

També ha assenyalat que part de l’èxit del projecte rau en treballar a partir de les propostes i interessos del grup de joves sorgides a traves d’assemblees obertes. Així doncs, algunes activitats si que son fixes però d’altres es fan en funció de les necessitats del grup que són canviants i diverses.

Quan parlem de participació, sorgeixen algunes complexitats. Com fer que en grups tan diferents, totes les veus puguin ser escoltades? A La Fàbrica de Can Tusell de forma trimestral fan una valoració amb els i les joves per conèixer la seva opinió de forma anònima i així programar el següent trimestre.

 

En aquest vídeo, podeu conèixer una part del projecte de La Fàbrica de Can Tusell, que gràcies a les ganes, expertesa i esperit comunitari d’en Biel i les seves companyes, permet empoderar al jovent, que tinguin ganes i motivació i lluitin pels seus drets com a joves.

Aconseguint així un doble objectiu: nodrir-se de la comunitat per nodrir a la comunitat.

 

La Fundació Pare Manel – Òmnia Verdum, un espai d’innovació social digital per a un jovent TIC

 

 

En Xavi Capdevila de la Fundació Pare Manel, entitat que gestiona el Punt Òmnia Verdum, ens ha explicat com han aconseguit convertir el punt òmnia en un epicentre d’innovació social digital tant pel barri com per la resta de la ciutat.

 

En Xavi té clar que "els punts Òmnia tenim la responsabilitat de construir una societat digital des d’una dimensió comunitària, generant cultura digital, i fomentant que la tecnologia sigui ètica i social."

 

Ha volgut compartir, també, les dificultats a l’hora de treballar amb joves. D’una banda, és difícil accedir al jovent doncs molts d’aquests no consideren el punt òmnia com un recurs. D’altra banda, el barri està molt estigmatitzat i part d’aquest jovent no troba referents encoratjadors. Així doncs, és important oferir recursos i desenvolupar projectes per igualar oportunitats entre barris.

 

Un dels objectius del projecte, doncs, és oferir un entorn no formal, un espai de descoberta d’oportunitats. I, a partir de les inquietuds que tenen els i les joves, "estirar-los" també cap a projectes més comunitaris.

 

Joves prescriptores per empoderar el col·lectiu

 

Molts dels infants que van al centre obert, un cop tenen 16 anys, es desvinculen del barri. A més, aquests no troben recursos que satisfacin les seves necessitats.

En aquest sentit, tal com assenyala en Xavi, és important trobar joves que puguin ser prescriptores, que esdevinguin referents al barri. També "és important entendre amb quins codis es manifesten les i els joves digitalitzats per a que siguin tractors d'una construcció col·lectiva d'una societat que si o si serà digital".

 

La innovació digital per generar comunitat de joves

 

Per generar cultiu de joves és important estar a l’avantguarda dels moviments tecno-polítics per tal d’oferir un món de possibilitats que parli el mateix idioma i tingui els mateixos tempos que el jovent. Això és, generar comunitat aprofitant el potencial de la digitalització.

 

Per això, la Fundació Pare Manel, va apostar fa temps per convertir el punt òmnia en un hub digital on el jovent sigui tractor de canvi. Són molts els projectes que han desenvolupat en aquesta línia:

 

  • Camps de treball digitals: projectes on desenvolupar peces finals a través de les TIC. Un exemple és la creació d’una peça audiovisual pel festival Solo para cortos o la construcció de jocs infantils per a parcs de Barcelona.

  • Activitats per la mobile week: per difondre el que fan des del Punt Òmnia i atraure jovent. Un exemple és la Restart party de Nou barris.

     

  • La comunificadora: construcció de projectes dins de la plataforma del pro-comu

     

  • Obrador d’arts i oficis digitals: des d’una aproximació lúdica al mon TIC, atraure a joves que a la vegada puguin ser tractors d’altres joves.

     

  • Programa MESH Maker Education Social Hack

 

Tal com ens explica en Xavi, la intercooperació és clau. És necessari enxarxar tots els dispositius que estan apareixent al territori per fer comunitat digital i fomentar l'intercanvi constant. Per això des del Punt Òmnia, col·laboren amb molts projectes del barri com la xarxa d'ateneus de fabricació digital i el grup de diables de Nou Barris. Hem de ser conscients que no sempre podrem assolir els objectius amb els nostres propis recursos, a vegades cal demanar la intervenció d’una persona professional amb la capacitat d'oferir al jovent una experiència molt satisfactòria que fidelitzi el jovent.

 

Podeu recuperar el vídeo de la segona sessió en aquest enllaç.

 

undefined
25 dinamitzadores participen a la segona sessió de l'Estiu a l'Òmnia