La Jornada Assetjament entre iguals i ciberassetjament destaca la gestió de les emocions com a mètode preventiu del 'bullying'

13/12/2016 | 11:12

La jornada anual de la Xarxa Òmnia 2016, celebrada el passat 28 d'octubre i organitzada per la Direcció General d'Acció Cívica i Comunitària (DGACC), ha acostat al col·lectiu de persones dinamitzadores la percepció de les emocions i la seva gestió adequada com a mètode de prevenció de l'assetjament entre iguals i el ciberassetjament.

La ponència ha comptat amb la presència de Bernat Valls, Director general d'Acció Cívica i Comunitària, qui ha donat la benvinguda a tots els assistents. En la seva introducció, Valls ha destacat la voluntat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de millorar la coordinació del conjunt de la Xarxa Òmnia amb els recursos comunitaris del territori, i ha volgut posar èmfasi en què el col·lectiu de dinamitzadors i dinamitzadores de la Xarxa Òmnia són el vertader "capital principal" del projecte.

La primera de les ponents convidades a la jornada, na Maria José Bartrina, Coordinadora de l'Equip Tècnic de Menors del Departament de Justícia, ha presentat la temàtica des del punt de vista de l'acció preventiva per a evitar l'assetjament entre iguals i el ciberassetjament.

Com es pot fer aquesta prevenció des de la Xarxa Òmnia? Segons Bartrina, a través del treball amb les emocions i amb una posada en comú, en col·lectiu i amb la col·laboració del conjunt de persones afectades. "És responsabilitat de tots aturar aquest tipus de violència en tots els seus aspectes" ha remarcat Bartrina.

Seguidament, Ferran Resina, expert en ciberbullying del cos de Mossos d'Esquadra, ha explicat els mecanismes amb els quals el ciberassetjament s'estén entre els joves a través de les xarxes socials, internet, les apps i altres eines TIC. "El ciberbullying és més agressiu que el bullying perquè es pot fer des de tot arreu i a qualsevol hora, i té una ràpida propagació. Sovint els ciberassetjadors no saben preveure les conseqüències dels seus actes: quan has enviat una imatge no saps on pot arribar" ha conclòs Resina.

La psicòloga especialitzada en processos psicològics i violència familiar, Rocío Pina, ha estat l'encarregada d'aportar llum als procediments metodològics que cal seguir per a què els dinamitzadors i dinamitzadores puguin programar activitats relacionades amb la prevenció de l'assetjament entre iguals i ciberassetjament.

Pina s'ha qüestionat l'ésser humà com a ésser violent degut a la presència de zones del cervell humà primitives i instintives, i ha explicat que factors de risc com la carència afectiva, la baixa autoestima, la manca de comunicació o les dificultats en la resolució de problemes poden desencadenar una situació de bullying i/o ciberbullying entre infants i joves

El subdirector general de Cooperació Social i Voluntariat , Marc Viñas, ha moderat la taula rodona i ha recollit les idees principals  dels ponents  i ha encoratjat  els dinamitzadors i dinamitzadores per treballar el tema de l’assetjament en els seus Punts Òmnia.

Posteriorment a una pausa de mitja hora, la cap de Servei de Desenvolupament i Cooperació Social, ha estat la responsable de presentar la figura de l'última ponent de la jornada: Laia Metres, especialista en educació emocional.

Mestres, per la seva banda, ha explicat les funcions del cervell reptilià com a gestor dels processos emocionals subjacents, i dels còrtex prefrontal humà, part que regula la presa de decisions i el comportament. La ponent ha destacat la significativa importància de les emocions en la vida quotidiana de les persones, i ha defensat el desenvolupament emocional com aquella capacitat protectora per als professionals de l'àmbit socioeducatiu en contra de situacions violentes i de fenòmens no desitjats com el síndrome del burnout laboral.

Mestres ha conclòs la seva ponència amb una part pràctica en què les persones assistents han pogut valorar quines emocions senten en situacions fictícies, i les han pogut classificar en una retícula per a detectar-les i poder-les neutralitzar o gestionar segons la voluntat pròpia.

L'assetjament entre iguals és una modalitat de violència que afecta principalment els àmbits educatius i del lleure de l'infant però que traspassa les fronteres d’aquests camps. Es calcula que un 7,6% dels estudiants catalans d'entre 12 i 16 anys han patit algun tipus d'assetjament ocasional i un 1,2% l'han patit de manera freqüent. 

Podeu consultar l'àlbum d'imatges de la jornada aquí:

Jornada
bullying