El Punt Òmnia Riera Bonet, de Molins de Rei, ha apostat per la prevenció en casos d’assetjament entre iguals o bullying, en casos de ciberassetjament, i en casos d’assetjament escolar.
És per aquest motiu que des del Punt s’ha impulsat un taller adreçat a infants i que ha tingut una durada de gener a març del 2017.
El taller, anomenat Jugar i Llegir, edició Stop Bullying, ha estat un procés molt enriquidor, des del punt de vista educatiu i personal dels organitzadors, com també pel que fa a la seva dinàmica i desenvolupament.
Amb Jugar i Llegir, edició Stop Bullying, els infants del Punt Òmnia Riera i Bonet han pogut prendre consciència i entendre que l’assetjament, en les seves diferents variants, els ha afectat o els afecta, o els pot afectar en algun moment de la vida, mitjançant tot un seguit de dinàmiques que s’han dut a terme amb els usuaris i usuàries. El taller d’assetjament al Punt Òmnia Riera i Bonet ha començat amb la dinàmica d’usar un parell de llibres didàctics com a guia per a la intervenció psicoeducativa amb joves i infants en casos d’assetjament escolar o de prevenció del ciberassetjament.
Aquests dos llibres, titulats Acoso escolar i ¿Por qué a mí?, respectivament, han estat complementaris i s’hi relata la història d’un nen que pateix assetjament escolar. En aquestes històries hi podem trobar diferents punts de vista del que pot representar l’assetjament per a cada actor involucrat en casos d’assetjament escolar, des d’un punt de vista emocional. És per això que els llibres han mostrat la perspectiva i la manera com ho viuen l’assetjat, l’assetjador, els assetjadors, el grup d’amics que ho veu però no diu res, els professors o tutors, el psicòleg, els pares i les mares –tant de l’assetjat com del assetjador– o fins i tot el grup de pares i mares de l’AMPA.
Al taller de prevenció de l’assetjament del Punt Òmnia Riera i Bonet també s’hi han pogut visualitzar diferents curtmetratges, com el cas de l’Amanda Todd; alguns curts animats didàctics orientats a infants i joves a fi de fer una comprensió global del motiu del taller, en el qual tots estem involucrats. Al mateix temps, el taller també ha usat com a recurs útil els dossiers d’activitats del Departament de Treball, Afers Social i Famílies que ens va proporcionar la Xarxa Òmnia, anomenats Assetjament entre iguals.
El taller també ha comptat amb l’elaboració d’un mural on s’han plasmat totes les experiències apreses pels infants al llarg dels tres mesos del taller, i on s’ha intentat donar resposta en matèria de prevenció de l’assetjament, amb eines proposades pels mateixos infants i joves. En aquest mural, entre altres, es va determinar:
- Què és o de què tracta el bullying, el cyberbullying i l’assetjament escolar.
- En quins contextos es dona l’assetjament entre iguals.
- Quines en són les conseqüències.
- Diferents eines de prevenció de l’assetjament.
Un cop elaborat el mural, el conjunt d’usuaris i usuàries va proposar de fer una cançó amb motiu del tema de l’assetjament, titulada Los cinco valientes del bullying. Aquesta cançó, de manera informal, s’ha gravat amb un dispositiu mòbil fent diferents talls. I, per finalitzar, el dinamitzador ha proposat fer uns còmics mitjançant una pàgina web en línia destinada a confeccionar històries curtes, una dinàmica que ha permès als usuaris i usuàries participants deixar volar la imaginació en funció de la seva comprensió. Segons els dinamitzadors del Punt Òmnia Riera i Bonet, aquest taller ha representat una tasca molt enriquidora des d’un punt de vista personal i professional.