TALLER INFANTIL: LA GRANJA

20/06/2008 | 10:06

ACTIVIDAD LA GRANJA DEL ÒMNIA

 

fitxa de programació d’activitats.

 

 

Nom de l’activitat: La granja dels nens de l'Òmnia

(Taller infantil)

Noms / Logos entitats

Responsable: Albert Casas

Entitat: AVV Montigalà

Col·lectiu: Nens i nenes de entre 6 i 12 anys

Nº usuaris: 8

Dates: del 22 de maig al 5 de juny

Horari: 1'5 h /8 dies (sesions)

 

Línia d’actuació:

Ús comunitari

x

Ins. laboral

 

Formació

x

 

Objectius

 

Continguts i Conceptes:

  • Aprendre la utilització de la internet per a la recerca d'informació a través de cercadors, paraules clau, etc. (Google; imatges)

  • Usar el programa de dibuix (Paint)

  • Reconèixer el valor del reciclatge i de la reutulització (en aquest cas de paper)

  • Consolidar coneixements i mecàniques entorn a les manualitats (pintar a mà, retallar, enganxar sobre un mural, etc)

     

Comunitari:

  • Reconèixer i valorar positivament el medi ambient. Així com a reconèixer la vida en el medi rural

  • Celebrar el dia mundial del medi ambient (5 de juny)

     

Habilitats Relacionals i Personals

  • Treball de grup i en equip. Adquirint hàbits d'ajuda mútua (estratègia: 5 tisores per a 8 nens)

  • Fomentar el sentiment de pertinença a un grup d'iguals per tal d'assolir un augment de l'autoestima1

  • Establir opinions que permetin treballar entorn les crítiques constructives de la resta de “l'equip”, i de la mateixa manera propiciïn l'aprenentatge final i comú.

     

 

 

Descripció (Metodologia,...):

 

En motiu del dia internacional del medi ambient (5 de juny), vaig plantejar al grup del taller infantil la realització de un mural on el tema central fou el medi ambient, enfocat a la vida rural.

Es va decidir en grup gran que el tema a tractar sería “La granja”.

Les activitats cronològicament van ser:

 

  1. Posada en comú de forma individual al grup, de els elements que conformen una granja (brainstorming, pluja de idees). El dinamitzador recull les propostes dels nens i nenes i els hi retorna una a una per tal de descartar o trobar-ne de noves. 1ª sessió

     

  2. Un cop s'han pactat en grup gran els elements que conformaran la nostre granja, i en grup de 2 es realitza una recerca per la internet de dibuixos per a colorar (cada grup cerca un número igual de dibuixos). Un cop s'han trobat tots els elements es mostren en grup gran per a decidir si seran aquells els que finalment s'imprimiran. De la mateixa manera cada participant amb el PC pinta una lletra del títol del mural, amb el fons blanc, per tal de pintar-ho també a mà, després de la seva impressió. 2ª i 3ª sessió

     

  3. Per ordre es van imprimir els dibuixos. Posteriorment els van anar pintant cadascú de forma individual o en grup, depenent de la dificultat, però tots asseguts en rodona a la taula central. (es aquest període de l'activitat es van fer pauses a cada sessió per tal de que els participants poguessin “desconnectar” de l'activitat jugant a jocs educatius amb el PC) 4ª i 5ª sessions

     

  4. Un cop es van tenir tots els dibuixos i les lletres pintades, en gran grup els van repassar (pintant del tot algun dibuix que mancava), i es va passar a a retallar la totalitat dels elements del mural. ( estratègia: 5 tisores per a 8 nens, els participants havien de esperar el seu torn, tot jugant amb el pc o bé observant i conversant amb la resta).6ª i 7ª sessió

     

  5. Un cop es van tenir tots els elements es va procedir a enganxar-ho en un mural d'una de les parets de la sala òmnia, tot coincidint amb el dia mundial del medi ambient. 8ª sessió

     

 

 

Recursos necessaris (Humans, materials i funcionals):

 

Per tal de portar a terme l'activitat van caldre: 8 ordinadors, el dinamitzador i participants, la impressora HP Desjet 9800, llapis de colors, 5 tisores, cinta adhesiva i cola de barra.

 

D'altra banda van usar el cercador de interenet explorer, google (imatges) i els programes per a pintar Paint i Kid Pix Deluxe 4 School.

 

Per imprimir els animals de la granja i el títol del mural (“La granja”) varem usar papers ja impresos per una cara i que no tenia cap utilitat, tot aprofitant la cara en blanc que restava (re utilització).

 

 

 

Avaluació:

Adequació dels objectius:

A posteriori podem afirmar que els objectius en la seva totalitat s'han assolit amb solvència. Cal fer esment especial a l'assoliment del objectius relacionats amb les habilitats relacionals. S'han observat dinàmiques d'ajuda mútua i de construcció d'una realitat comuna important entre els participants.

 

 

Desenvolupament de l’activitat:

El fet de observar el mural finalment culminat els va omplir d'orgull, en dies posteriors la pregunta general que els participants feien al dinamitzador girava entorn a que el mural havia estat comentat per els demés usuaris de la sala (i així fou).

 

 

Usuaris i usuàries (Hàbits, comportaments i actituds; grau de participació - motivació,...):

Es va apreciar que al ser un aspecte no quotidià per els participants (el mòn rural) els hi cridés força l'atenció i propiciés un aspecte motor i catalitzador de les sessions.

 

Recursos (Humans, materials, funcionals): el recursos han estat del tot suficients, tot i que val a dir que per a les manualitats els participants han hagut de portar material ja que no en disposava a lla sala (llapis de colors, pega de barra, etc.) Se sol·licitaran ala propera comanda de materials.

 

 

Dates/horaris (Adequació als destinataris/es,...): La temporalització prèvia ha estat suficient. S'ha valorat molt positivament que en les sessions de l'activitat que es feien més “feixugues” pels participants es deixés espai (aproximadament el últims 25 min.) per a la realització de jocs educatius on line (edu365, zonaclick, etc.). Així es va propiciar que l'esgotament no es sobreposès a la motivació dels participants per tal de veure finalitzat el seu projecte.

 

 

 

Altres En temps on és complicat que les persones que vivim a la ciutat prenguem consciència de lo diversa i rica que es la natura, pensem que ha sigut força adient que els usuaris del taller fessin l'exercici mental, la representació mental del que potser mai havien vist o viscut.

 

1Aspecte basat en els fonament de l'autor Maslow, Abraham (Piràmide de Maslow)

Paraula clau: