Comença el: dimecres 15.06.2022 de 10:45 a 12:00 Acaba: dimecres 15.06.2022 de 10:45 a 12:00
Informació pràctica
Places: 8 Ús de les tic: Sí Temàtica: Aprenentatge
Objectiu de l'activitat
Aprèn la tecnologia del dia a dia dissenyant un fanzín digital.
OBJECTIU GENERAL:
Posar en pràctica les competencias i tractar el màxim de competències digitals possibles.
• Aprendre edició i retoc d’imatges i text, escaneig a través de telèfon intel·ligent, participar a les xarxes socials, treballar i compartir al núvol, tot dissenyant una revista digital o fanzín dedicat a CAN SERRA.
Objectius específics de l’activitat:
• Cercar la informació necessària i de qualitat a internet i aprendre a distingir la informació fiable de la no fiable.
• Retocar imatges i textos a partir de programes d’edició en línia.
• Cercar imatges lliures de drets i els tipus de llicències
• Reconèixer, en funció de la tasca a realitzar, quin serà el dispositiu més adequat per a dur-la a terme: ordinador o telèfon intel·ligent.
• Publicar en un espai web i en xarxes socials el resultat de la creació realitzada ( Instagram, facebook...etc )
Metodologia, continguts i recursos utilitzats
Desenvolupament de les sessions:
Sessió 1 : Presentació del nou projecte i Continguts del projecte “Exemple: dissenyem un fanzín”:
- Indagar si tenen els coneixements necessaris per desenvolupar de forma òptima el projecte.
- Expectatives de les usuàries envers el projecte.
- Coneixements previs de les usuàries sobre:
▪ L’ús del dispositiu mòbil i d’Internet.
▪ La utilització de les diferents eines i programari que tractarem al taller: editors d’imatge en línia, aplicacions per al telèfon intel·ligent o tauleta que permeten escaneig, retoc fotogràfic, xarxes socials ( Instagram, facebook...)
- Comentar que treballarem amb eines al núvol i, per tant, utilitzarem el compte Gmail (nom i contrasenya)
- Sabeu què és un fanzín?. Cerca d’informació. D’on traiem aquesta informació? Totes les pàgines són vàlides?
• Exemples de fanzins amb temàtiques diferents. Per saber què és i com es fan: Compartir les cerques trobades a través d’una eina digital.
El fanzín en línia necessitarà:
- Materials
- Ordinadors / dispositius mòbils (multidispositiu)
- Editors de text
- Programes de disseny
- Programes de tractament d’imatges
- En el cas que es vulgui fer un esbós primer en analògic, caldrà que tinguem preparats folis, llapis, colors, goma…
Competències a treballar a partir dels continguts
- Provar APPs o programes per realitzar un esbós.
- Mesures de seguretat quan descarreguem nous programes i APPs
- Gestionar les dades, saber organitzar-les, emmagatzemar-les i recuperar-les.
Procediment / metodologia:
- Caldrà explicar que farem 1 fanzín entre totes les persones participants. Cadascuna o en equips faran una pàgina i per últim, entre tots/es faran la portada i contraportada.
- Ens posem en equips de 2 persones i fem un esbós de la nostra pàgina del fanzín. Mostrar diferents alternatives per fer esbossos (provem apps):
▪ Paper (la menys recomanable per un taller del nostre tipus)
▪ Bloc de notes mòbil o tauleta (opció escriptura a mà)
▪ APP Bamboo Paper
▪ Altres…
Quin missatge volem transmetre?
- Es deixarà temps perquè explorin eines, pensin el missatge i facin un primer esbós.
- Fer un llistat de les imatges que necessiten. Els podem ajudar indicant què necessitaran:
▪ Personatges que sortiran ( si cal )
▪ Què porten aquests personatges?
▪ Altres elements, objectes
▪ Com volem el fons…
▪ Hi haurà cap text o frase representativa?
▪ Quines lletres voldrem fer servir?
NOTA: Cal explicar molt bé que tota la informació que generin cal que la guardin en un mateix lloc per poder-la recuperar altres dies. Es poden proposar espais diferents. Exemple: Google Drive. NO ES GUARDARÀ RES EN ELS ORDINADORS.
Sessió 2 : Recopilació de material, emmagatzemar-lo i editar-lo
Competències a treballar a partir dels continguts:
• Navegar, cercar, emmagatzemar imatges per al fanzín.
• Cerca d’imatges. Repositoris d’imatges gratuïtes (Pixabay, Flickr, Pexels…)
• Utilització dels filtres de drets d’utilització de Google
• Els drets d’autor/a i llicències Creative Commons.
• Filtratge i guardat de la informació
• Retoc fotogràfic: les aplicacions fotogràfiques.
Procediment / metodologia
Cerca d’imatges:
• Repàs de la sessió anterior recopilant què van fer i en quin punt estem.
• Descripció de la sessió que es farà.
• Tenint en compte les llicències Creative Commons, els/les alumnes, en petits grups (2 o 3 segons alumnes inscrits, i cerquen i seleccionen imatges, articles..., que a posteriori, s’incorporaran al fanzín. Hauran de seguir el llistat que hauran fet el dia anterior. Es facilitaran diferents pàgines:
- Pixabay
- Flickr Creative Commons
- Pexels
- Google imatges (tenint en compte les llicències!)
- Altres
- Fotos realitzades al propi centre " CAN SERRA "
• Els/les alumnes hauran d’utilitzar les diferents eines d’emmagatzematge per guardar les imatges, documents…, al núvol, llapis de memòria USB o altres dispositius.
Ja tenim les imatges:
• Introducció als programes que permeten retallar imatges. Exemple: Pixlr, BeFunky...
Explicar que poden editar tant en línia, com amb programes d’ordinador o APPs.
Deixar que experimentin. NO cal explicar tot el programa, sinó les coses bàsiques i similars a tots.
Nocions bàsiques d’edició d’imatge:
- Retallar, girar
- Correcció d’il·luminació, saturació. Filtres
- Afegir text
- Marcs
Començar amb el muntatge de les imatges
NOTA: necessari tenir una carpeta Google Drive compartida amb tots per anar penjant el material.
Sessió 3: MUNTATGE: Pixlr (jpg) / Canva APP + Text (es descarrega en el drive comú)
Sessió 4: Convertir a PDF tot sencer + pugem a Calameo + cada pàgina individual es publica a l’Instagram
Sessió 3: Muntatge i text del fanzín
NOTA: aquí farem servir diversos programes, així que cal estar molt pendent del temps dedicat a cadascun. Una bona planificació i esbós previ ajudarà a anar per feina.
Competències a treballar a partir dels continguts
• Integració de text i imatges. Modificar, perfeccionar, millorar… Muntatge text + imatges
Procediment / metodologia:
• S’acabaran les pàgines individuals i es farà la portada pensant un nom pel fanzín.
• Acabar el muntatge de la imatge individual. Passar la imatge sencera (jpg) a un programa que permeti incorporar text. Ex. APP CANVA.
• Acabar tota la pàgina
• Pensar un nom per a la portada i fer el disseny de portada
• Penjar totes les pàgines acabades en una carpeta compartida de Google Drive.
Sessió 4:
Es publicarà a 2 espais:
• CALAMEO: tota la revista sencera convertida a PDF
• INSTAGRAM: cadascú publicarà la seva pàgina (imatge).
Competències a treballar a partir dels continguts:
- Participar en la societat publicant el fanzín per empoderar les persones participants en l’ús de la tecnologia i compartició de contingut per a la reflexió.
Procediment / metodologia:
• Totes les imatges (pàgines) s’han de convertir en un únic document PDF per pujar a CALAMEO.
• Ensenyar com es faria: fer carpeta a l’escriptori / descarregar totes les imatges / anomenar-les amb un número segons vulguem que apareguin / Seleccionar totes / botó dret ratolí imprimir / imprimir en PDF / mirar les característiques d’impressió / guardar com a PDF.
• Pujar a CALAMEO. Es poden crear un compte i pujar cadascú una còpia per practicar o bé tenir preparats comptes Calameo per tots.
• Ensenyar com esborrar comptes si no en saben o bé recordar que si no el volen utilitzar, l’haurien de cancel·lar.
• Publicar la imatge a l’Instagram. Si no volen fer servir el seu compte facilitar un d’alumne. Tot i que s’ha de fomentar que puguin fer servir els seus.
• Fer recordatori de les fases de publicació, seguretat, privadesa…
Observacions:
- Motivar i engrescar als assistents perquè s’involucrin i facin cerca de continguts pel seu compte.
Recursos tècnics per impartir l’activitat: (equipament, programari, etc.)
Espai amb ordinadors connectats a Internet i Wifi ( Smartfhones ) i projector.
NOTA: al final de cada sessió, seria interessant que anotin QUÈ M’EMPORTO? Animar-los que cada dia, al final de la classe anotin les eines que han fet servir i allò que han après. Així agafaran més consciència dels coneixements adquirits. Farem servir també l’eina Padlet i l'utilització de Google Jamboard compartit amb tots (cada grup nota d’un color) - dinamitzador projecta a la pissara.