Capacitació digital per persones grans

Pestanyes primàries

Dia: dimecres 16 de octubre de 2024 de 10:30 a 12:00

Quan

Comença el: dimecres 16.10.2024 de 10:30 a 12:00
Acaba: dimecres 21.05.2025 de 10:30 a 12:00

On es fa:

Casal De Barri del Raval

Informació pràctica

Places: 8
Ús de les tic: Sí
Temàtica: Aprenentatge
Sub-temàtica:

Objectiu de l'activitat

- Apropar les eines digitals al col·lectiu de persones grans - Fomentar el treball col·laboratiu mitjançant la creació d'un projecte comú - Conèixer els conceptes de maquinari i programari lliure

Metodologia, continguts i recursos utilitzats

Metodologia: Learning By doing Continguts: Introducció a l’ordinador Iniciació en l’ús de l’ordinador 4 sessions de 1’5 hores • • Objectius ◦Aprendre a fer servir el ratolí i el teclat ◦Conèixer els conceptes de maquinari i programari ◦Saber com interactuar amb els entorns gràfics Temari ◦ ◦ ◦ ◦ Sessió 1 ▪El ratolí i les seves parts ▪El teclat: tecles i funcions ▪Aturar l'equip Sessió 2: ▪Maquinari: components d'un ordinador ▪Perifèrics: escàner, lector, impressora... ▪Programari: sistemes operatius i aplicacions lliures Sessió 3 ▪L’escriptori i els seus elements ▪La gestió de les finestres ▪Connectivitat: USB, Bluetooth, WiFi... ▪Configuració, personalització i accessibilitat Sessió 4 ▪Saber on i com guardar els documents (disc dur, llapis de memòria,...) ▪Aprendre a diferenciar tipus d'arxius digitals ▪Funcions Bàsiques: Copiar, retallar, enganxar i guardar o manipular arxius ▪Crear carpetes i com organitzar-les Introducció a Internet i al processador de textos 8 sessions de 1’5 hores • • Objectius ◦Aprendre a navegar de forma segura a internet ◦Saber què són els navegadors i les seves opcions ◦Saber com cercar informació a la xarxa de forma eficient ◦Aprendre com fer descàrregues ◦El correu electrònic ◦Saber enviar, rebre i respondre missatges i adjuntar documents ◦Gestionar a nivell bàsic la safata d'entrada: pestanyes, marcar missatges. ◦Conèixer les característiques d'un correu maliciós i com actuar. Temari ◦ ◦ Sessió 1 i 2 ▪Coneguem els navegadors web ▪Opcions del navegador: barra de navegació, botons (endarrere, endavant i inici) ▪Cercadors: •Google •Ecosia (cercador alternatiu i ètic) •Duck duck Go (cercador alternatiu i ètic) Sessió 3 i 4 ▪La barra de navegació com a cercador ▪Com cercar informació de forma eficient ▪Pràctica • Galetes i notificacions dels llocs web ◦ ◦ Sessió 5 i 6 ▪El correu electrònic ▪Enviar i rebre i respondre el correu electrònic ▪Adjuntar documents a un correu electrònic Sessió 7 i 8 ▪IdCat Mòbil: Creem el nostre idCatMobil ▪Tràmits Online amb l’administració de l’Ajuntament de Barcelona ▪La Meva Salut: Donar-se d’alta ▪La Meva Salut: Cita prèvia, consultar resultats de proves, altres tràmits Iniciació al processador de textos: aprenem a elaborar documents 5 sessions de 1’5 hores • • Objectius ◦Aprendre a crear i desar un document de text ◦Aprendre a seleccionar text per editar-lo fent servir negretes, cursives, subratllats, colors, tipografies i mides de lletra diferents,... ◦Saber inserir imatges, taules, peus de pàgina. ◦Saber modificar marges, imprimir, opcions de correcció i eines útils. Temari ◦ ◦ ◦ Sessió 1 ▪Què és un processador de textos? ▪Àrea de treball ▪Gestió de documents: obrir, desar, crear, tancar, etc. Sessió 2 ▪Desplaçar-se pel document i seleccionar text ▪Donar format al document: formatació de caràcter i de paràgraf ▪Llistes, vinyetes i numeracions Sessió 3 ▪Inserció d'imatges ▪Impressió de documents Sessió 4 ▪Practica d’escriptura ▪Practica d’inserció d’imatges Sessió 5 ▪Practica de formatació ▪Practica d’impressió (Si es possible imprimir al Casal de Barri) Edició de documents en línia 4 sessions de 1’5h • • Objectius ◦Aprendre a crear i desar un document de text en línia ◦Compartir documents ◦Edició col·lectiva de documents Temari ◦ ◦ Sessió 1i 2 ▪Creem el nostre compte a Google Drive ▪Creem el nostre primer document de text en línia ▪Practica d’escriptura ▪Practica d’inserció d’imatges Sessió 3 i 4 ▪Editem un document col·laborativament ▪Pràctica grupal amb inserció d’imatges i vídeo Descobrim noves eines digitals per l’edició en línia 3 sessions de 1’5h • Objectius ◦ • Aprendre la eina Canva ▪Crear i modificar un document amb gràfics en línia ▪Aprendre a seleccionar text per editar-lo fent servir negretes, cursives, subratllats, colors, tipografies i mides de lletra diferents,... ▪Saber inserir imatges i vídeos. ▪Saber modificar marges, opcions de correcció i eines útils. ▪Compartir documents Temari ◦ ◦ Sessió 1 ▪Creem el nostre compte a Canva ▪Escollim una plantilla gratuïta al nostre gust ▪Creem el nostre primer document amb gràfics en línia ▪Desplaçar-se pel document i seleccionar text ▪Donar format al document: formatació de caràcter i de paràgraf Sessió 2 i 3 ▪Pràctica d’escriptura i formatació del text ▪Pràctica d’inserció d’imatges i vídeo. Projecte Llibre de receptes «Un Món al Plat Vol.3» 7 sessions de 1’5h • • Objectius ◦Familiaritzar-se més amb l'eina Canva per a la creació de llibres en línia. ◦Fomentar el treball col·laboratiu mitjançant la creació d'un projecte comú. ◦Coneixença de les diversitats interculturals del grup Temari ◦ ◦ Sessió 1 i 2 ▪Accés al nostre compte del Canva ▪Discussió i selecció de la plantilla de forma democràtica. ▪Elecció de la plantilla definitiva ▪Creació del llibre digital col·laboratiu Sessió 3 i 4 ▪Estructura definida del text ▪Establiment de pautes per mantenir una unitat gràfica i textual. ▪Disseny dels elements visuals (portada, índex, receptes). ▪Creació de les primeres pàgines del llibre • ◦ Cada participat començarà a escriure la seva recepta. Sessió 5 – 6 ▪Revisions finals del contingut textual i visual. ▪Correcció d’errors i inconsistències. ▪Debat col·lectiu per identificar punts forts i àrees de millora. ▪Implementació de les correccions consensuades pel grup. ◦ Sessió 7 ▪Presentació a classe del llibre digital col·laboratiu ▪Reflexió sobre el procés de creació i el treball en equip. ▪Valoració dels aprenentatges i possibles aplicacions futures Cloenda del curs 24-25 1 sessió de 1’5h • Objectius ◦Fomentar la reflexió sobre el procés d’aprenentatge individual i col·lectiu. ◦Reforçar les habilitats socials i comunicatives a través del feedback entre companyes. ◦Celebrar els resultats aconseguits i el treball en equip. ◦Sessió de tancament ▪Dinàmica de reflexió grupal ▪Feedback entre participants sobre l’experiència global del curs. ▪Celebració dels resultats ▪Tancament simbòlic del projecte : Proposta de fer un pica-pica grupal per simbolitzar el tancament del projecte i entrega dels diplomes de participació.