Comença el: dilluns 30.06.2025 de 10:00 a 12:00 Acaba: dijous 24.07.2025 de 10:00 a 12:00
Informació pràctica
Places: 10 Ús de les tic: Sí Temàtica: Aprenentatge Sub-temàtica:
Objectiu de l'activitat
Apropar l’aprenentatge de la programació a tots els infants, independentment de la seva situació social, econòmica o familiar.
Amb aquesta missió, hem posat en marxa una formació en programació creativa amb Scratch, adreçada a infants d’entre 9 i 11 anys, amb l’objectiu de promoure el pensament computacional, el desenvolupament de competències digitals i la capacitat de resoldre problemes de manera lògica i creativa.
Aquestes habilitats, considerades ja noves competències bàsiques de lectura i escriptura digital, són fonamentals per garantir l’equitat educativa en un món cada vegada més tecnificat. Tanmateix, constatem que l’oferta de suport o reforç educatiu en aquests àmbits és encara molt limitada, desigual i, sovint, inaccessible per a infants de contextos vulnerables, tant pel seu cost com per la seva distribució territorial.
Metodologia, continguts i recursos utilitzats
La metodologia del Code Club es fonamenta en el “learning by doing” (aprendre fent) i l’aprenentatge basat en projectes. L’objectiu és fomentar l’interès per la programació i el pensament computacional mitjançant activitats lúdiques i creatives, adaptades a l’edat i al nivell de coneixements dels participants.
Els principals elements metodològics són:
Aprenentatge actiu i pràctic: Cada sessió se centra en la realització de projectes concrets, on els participants poden veure els resultats del seu treball en temps real. Aquesta pràctica directa afavoreix la motivació i la comprensió de conceptes.
Material estructurat i progressiu: Es fa servir el material oficial del programa Code Club (traduït i adaptat), que proposa activitats organitzades per nivells de dificultat i enfocades a diferents llenguatges (com Scratch, HTML/CSS o Python).
Foment de la creativitat i l’autonomia: Els projectes deixen espais per a la personalització i la creativitat, animant els participants a fer canvis, experimentar i innovar.
Treball col·laboratiu: Es potencia el treball en equip i l’ajuda mútua, afavorint un entorn col·laboratiu on els participants poden compartir dubtes i èxits.
Rol de la persona dinamitzadora: No actua com a docent tradicional, sinó com a guia o mentor/a. Dona suport, resol dubtes i anima a explorar i superar reptes, fomentant l’aprenentatge autònom.
Avaluació formativa: No es fan proves ni exàmens. El progrés es valora en funció de la participació, la comprensió dels conceptes, la capacitat de resoldre problemes i l’actitud davant els reptes.
Entorn segur i inclusiu: Es crea un espai d’aprenentatge acollidor, segur i inclusiu, on tothom se senti valorat i amb confiança per provar, equivocar-se i aprendre.