Metodologia, continguts i recursos utilitzats
Metodologia.
Mitjançant cinc tallers s'ensenya què i com són les fake news, com ens arriben a afectar i com podem no col·laborar en la seva difusió.
S'han organitzat 4 sessions diferents, que es detallen a continuació.
Sessió 1: activitat creativa en què les usuàries han de crear una noticia falsa, per després analitzar-la i per veure com de fàcil seria difondre-la.
Sessió 2: anàlisi més acurat de les fake news, visualitzant un video i investigant notícies falses que tots ens hem pogut arribar a creure i extraient les seves característiques, tot fomentant el pensament crític.
Sessió 3: exploració de les emocions que ens fan sentir les noticies que ens arriben per conèixer-nos millor i per saber detectar-les quan ens trobem en la situació i saber com abordar-les i com actuar; aquesta sessió es farà en dos dies.
Sessió 4: lectura d'una mateixa notícia en dos diaris diferents, tot comparant-les, per generar un debat sobre la manipulació de la informació que exerceixen els mitjans de comunicació, els quals a més juguen amb les nostre sensacions a través d'imatges, titulars i el llenguatge.
Sessió 5: crear entre totes un cartell informatiu, aconsellant a la resta d'internes que no creguin tot el que veuen als mitjans de comunicació i donant eines per identificar una fake new i per contrastar la informació.
Continguts.
Fake news. Ciberseguretat. Alfabetització mediàtica. Consciència social. Pensament crític. Autoconeixement.
Recursos.
Punt Òmnia. Dinamitzadora digital. 5 ordinadors amb accès a internet. YouTube. Libre Office Writer. Canva.