Comença el: dilluns 08.05.2023 de 15:00 a 17:00 Acaba: dilluns 26.06.2023 de 15:00 a 17:00
Informació pràctica
Places: 10 Ús de les tic: Sí Temàtica: Aprenentatge
Objectiu de l'activitat
Realitzar un taller sobre les fake news, per aprendre a identificar-les i frenar la seva difusió.
Entendre què i com són les fake news i com ens poden influir.
Prendre consciència del volum de fake news que ens arriben a diari.
Frenar la difusió de missatges no contrastats.
Promoure l'anàlisi de la informació i el pensament crític davant notícies que no provenen de fonts reconegudes o oficials.
Potenciar el treball en grup.
Fomentar la creativitat.
Aprendre a identificar les emocions que ens fa sentir una notícia i a evitar que ens dominin, tot potenciant l'autoconeixement.
Metodologia, continguts i recursos utilitzats
Metodologia.
Mitjançant cinc tallers s'ensenya què i com són les fake news, com ens arriben a afectar i com podem no col·laborar en la seva difusió.
S'han organitzat 4 sessions diferents, que es detallen a continuació.
Sessió 1: activitat creativa en què les usuàries han de crear una noticia falsa, per després analitzar-la i per veure com de fàcil seria difondre-la.
Sessió 2: anàlisi més acurat de les fake news, visualitzant un video i investigant notícies falses que tots ens hem pogut arribar a creure i extraient les seves característiques, tot fomentant el pensament crític.
Sessió 3: exploració de les emocions que ens fan sentir les noticies que ens arriben per conèixer-nos millor i per saber detectar-les quan ens trobem en la situació i saber com abordar-les i com actuar; aquesta sessió es farà en dos dies.
Sessió 4: lectura d'una mateixa notícia en dos diaris diferents, tot comparant-les, per generar un debat sobre la manipulació de la informació que exerceixen els mitjans de comunicació, els quals a més juguen amb les nostre sensacions a través d'imatges, titulars i el llenguatge.
Sessió 5: crear entre totes un cartell informatiu, aconsellant a la resta d'internes que no creguin tot el que veuen als mitjans de comunicació i donant eines per identificar una fake new i per contrastar la informació.
Continguts.
Fake news. Ciberseguretat. Alfabetització mediàtica. Consciència social. Pensament crític. Autoconeixement.
Recursos.
Punt Òmnia. Dinamitzadora digital. 5 ordinadors amb accès a internet. YouTube. Libre Office Writer. Canva.