Dia: dijous 26 de setembre de 2024 de 16:00 a 17:15
Quan
Comença el: dijous 26.09.2024 de 16:00 a 17:15 Acaba: dijous 19.12.2024 de 16:00 a 17:15
Informació pràctica
Places: 8 Ús de les tic: Sí Temàtica: Aprenentatge
Objectiu de l'activitat
Objectius generals de l’activitat:
• Que les persones usuàries siguin capaces de navegar per la xarxa amb autonomia i coneguin els diferents termes o paraules que poden trobar-se a la xarxa i en el món d’Internet en general, així com aprendre a realitzar consultes i fer cerques senzilles d’informació a través de buscadors
Treballar amb els programes d'ofimatica apps online i programes d'imatge
Objectius específics de l’activitat:
• Aprendre a navegar per internet
• Saber què són els navegadors i les seves opcions
• Cercar informació per la xarxa
Conjuntament treballarem sempre de manera continuada amb el processador de text i aplicacions d'imatge
• Utilització del processador Writer, fulls de calc
• Utilització de gimp
GESTIÓ DE DADES I ARXIUS
Metodologia, continguts i recursos utilitzats
Començar a treballar amb el processador Writer: explicació quin tipus d'aplicació es i com treballar de manera òptima. Anirem proposant exercicis: text de diferents formats, cartes, CV, treballar amb imatges..etc.
• Primeres passes a Internet
◦ Pregunta: Què és internet? I el núvol? A on estan les pàgines web que veiem?
◦ Introducció: Breu història de l’origen d’internet. Explicació de la xarxa (www). Els servidors.
◦ Pregunta: Com arriba internet a casa nostra?
◦ Breu repàs del hardware: fibra òptica, ADSL, satèl.lit. El encaminador (router). Recordem la connexió WiFi i les dades mòbils.
• Funcionament dels navegadors, identificar les parts d’un lloc web i els tipus d’informació
◦ Pregunta: Com accedim a Internet? Dispositius i navegadors
◦ Identificar els dispositius que permeten l’accés a la xarxa a partir dels existents a l’aula i els dels mateixos participants. Recalcar la idea de multidispositiu: pc o portàtil, smartphone, tauleta, inclús la TV o el lector de llibres digitals per exemple, també hi accedeixen.
◦ Pregunta: Quins navegadors coneixem i / o utilitzem?
◦ Farem un reconeixement dels elements més característics de la finestra d’un navegador i la seva comparació (Firefox vs Chrome vs Explorer / Edge).
◦ Pràctica: Obrir un navegador (el que vulguin al dispositiu que vulguin) i visitem algunes pàgines web.
◦ Ens fixem en diverses coses:
◦ L’adreça web: nom del domini i extensió. Pàgines web segures (https): què vol dir que la informació viatja xifrada.
◦ Estructura de la web (com varia la mateixa web depenent del dispositiu), opcions per a una millor visualització.
◦ Elements comuns: títol, menús, banners, avís de les cookies, text, imatges, vídeos, formularis, enllaços. Ha de quedar clar, experimentant de manera pràctica, com reconèixer aquests elements i com interaccionar amb ells. Deixem un temps d’experimentació mentre nosaltres també mostrem i expliquem alguna web.
• Funcionament dels cercadors
◦ Expliquem la navegació per adreces conegudes i la diferència amb cercar. A vegades convé entrar les adreces directament (o tenir-les guardades a favorits: Cerca i filtra la informació a la xarxa, per seguretat (pishing de dades bancàries, per exemple)
◦ Introduïm la necessitat dels cercadors per a trobar la informació que necessitem a internet.
◦ Pregunta: Quins cercadors coneixeu? Donem uns quants exemples de cercadors generalistes: Google, Bing, Ixquick, Duck Duck Go, o els que considerem interessants.
• Cerca per internet
◦ Pràctica: Buscar informació sobre un tema que ens interessi. Fer servir diferents cercadors. Obtenim els mateixos resultats? I si ho fem des del pc de la sala i el nostre mòbil?
◦ Mentre anem fent aquesta pràctica, podem aprofitar per recordar per a què servien les cookies, com aprèn google dels nostres interessos, els anuncis que surten com a primers resultats.
Suport físic: projector