Metodologia, continguts i recursos utilitzats
Metodologia: Learning By doing
Continguts:
Introducció a l’ordinador
Iniciació en l’ús de l’ordinador
4 sessions de 1’5 hores
•
•
Objectius
◦Aprendre a fer servir el ratolí i el teclat
◦Conèixer els conceptes de maquinari i programari
◦Saber com interactuar amb els entorns gràfics
Temari
◦
◦
◦
◦
Sessió 1
▪El ratolí i les seves parts
▪El teclat: tecles i funcions
▪Aturar l'equip
Sessió 2:
▪Maquinari: components d'un ordinador
▪Perifèrics: escàner, lector, impressora...
▪Programari: sistemes operatius i aplicacions lliures
Sessió 3
▪L’escriptori i els seus elements
▪La gestió de les finestres
▪Connectivitat: USB, Bluetooth, WiFi...
▪Configuració, personalització i accessibilitat
Sessió 4
▪Saber on i com guardar els documents (disc dur, llapis de memòria,...)
▪Aprendre a diferenciar tipus d'arxius digitals
▪Funcions Bàsiques: Copiar, retallar, enganxar i guardar o manipular arxius
▪Crear carpetes i com organitzar-les
Introducció a Internet i al processador de textos
8 sessions de 1’5 hores
•
•
Objectius
◦Aprendre a navegar de forma segura a internet
◦Saber què són els navegadors i les seves opcions
◦Saber com cercar informació a la xarxa de forma eficient
◦Aprendre com fer descàrregues
◦El correu electrònic
◦Saber enviar, rebre i respondre missatges i adjuntar documents
◦Gestionar a nivell bàsic la safata d'entrada: pestanyes, marcar missatges.
◦Conèixer les característiques d'un correu maliciós i com actuar.
Temari
◦
◦
Sessió 1 i 2
▪Coneguem els navegadors web
▪Opcions del navegador: barra de navegació, botons (endarrere, endavant i
inici)
▪Cercadors:
•Google
•Ecosia (cercador alternatiu i ètic)
•Duck duck Go (cercador alternatiu i ètic)
Sessió 3 i 4
▪La barra de navegació com a cercador
▪Com cercar informació de forma eficient
▪Pràctica
• Galetes i notificacions dels llocs web
◦
◦
Sessió 5 i 6
▪El correu electrònic
▪Enviar i rebre i respondre el correu electrònic
▪Adjuntar documents a un correu electrònic
Sessió 7 i 8
▪IdCat Mòbil: Creem el nostre idCatMobil
▪Tràmits Online amb l’administració de l’Ajuntament de Barcelona
▪La Meva Salut: Donar-se d’alta
▪La Meva Salut: Cita prèvia, consultar resultats de proves, altres tràmits
Iniciació al processador de textos: aprenem a elaborar documents
5 sessions de 1’5 hores
•
•
Objectius
◦Aprendre a crear i desar un document de text
◦Aprendre a seleccionar text per editar-lo fent servir negretes, cursives,
subratllats, colors, tipografies i mides de lletra diferents,...
◦Saber inserir imatges, taules, peus de pàgina.
◦Saber modificar marges, imprimir, opcions de correcció i eines útils.
Temari
◦
◦
◦
Sessió 1
▪Què és un processador de textos?
▪Àrea de treball
▪Gestió de documents: obrir, desar, crear, tancar, etc.
Sessió 2
▪Desplaçar-se pel document i seleccionar text
▪Donar format al document: formatació de caràcter i de paràgraf
▪Llistes, vinyetes i numeracions
Sessió 3
▪Inserció d'imatges
▪Impressió de documents
Sessió 4
▪Practica d’escriptura
▪Practica d’inserció d’imatges
Sessió 5
▪Practica de formatació
▪Practica d’impressió (Si es possible imprimir al Casal de Barri)
Edició de documents en línia
4 sessions de 1’5h
•
•
Objectius
◦Aprendre a crear i desar un document de text en línia
◦Compartir documents
◦Edició col·lectiva de documents
Temari
◦
◦
Sessió 1i 2
▪Creem el nostre compte a Google Drive
▪Creem el nostre primer document de text en línia
▪Practica d’escriptura
▪Practica d’inserció d’imatges
Sessió 3 i 4
▪Editem un document col·laborativament
▪Pràctica grupal amb inserció d’imatges i vídeo
Descobrim noves eines digitals per l’edició en línia
3 sessions de 1’5h
•
Objectius
◦
•
Aprendre la eina Canva
▪Crear i modificar un document amb gràfics en línia
▪Aprendre a seleccionar text per editar-lo fent servir negretes, cursives,
subratllats, colors, tipografies i mides de lletra diferents,...
▪Saber inserir imatges i vídeos.
▪Saber modificar marges, opcions de correcció i eines útils.
▪Compartir documents
Temari
◦
◦
Sessió 1
▪Creem el nostre compte a Canva
▪Escollim una plantilla gratuïta al nostre gust
▪Creem el nostre primer document amb gràfics en línia
▪Desplaçar-se pel document i seleccionar text
▪Donar format al document: formatació de caràcter i de paràgraf
Sessió 2 i 3
▪Pràctica d’escriptura i formatació del text
▪Pràctica d’inserció d’imatges i vídeo.
Projecte Llibre de receptes «Un Món al Plat Vol.3»
7 sessions de 1’5h
•
•
Objectius
◦Familiaritzar-se més amb l'eina Canva per a la creació de llibres en línia.
◦Fomentar el treball col·laboratiu mitjançant la creació d'un projecte comú.
◦Coneixença de les diversitats interculturals del grup
Temari
◦
◦
Sessió 1 i 2
▪Accés al nostre compte del Canva
▪Discussió i selecció de la plantilla de forma democràtica.
▪Elecció de la plantilla definitiva
▪Creació del llibre digital col·laboratiu
Sessió 3 i 4
▪Estructura definida del text
▪Establiment de pautes per mantenir una unitat gràfica i textual.
▪Disseny dels elements visuals (portada, índex, receptes).
▪Creació de les primeres pàgines del llibre
•
◦
Cada participat començarà a escriure la seva recepta.
Sessió 5 – 6
▪Revisions finals del contingut textual i visual.
▪Correcció d’errors i inconsistències.
▪Debat col·lectiu per identificar punts forts i àrees de millora.
▪Implementació de les correccions consensuades pel grup.
◦
Sessió 7
▪Presentació a classe del llibre digital col·laboratiu
▪Reflexió sobre el procés de creació i el treball en equip.
▪Valoració dels aprenentatges i possibles aplicacions futures
Cloenda del curs 24-25
1 sessió de 1’5h
•
Objectius
◦Fomentar la reflexió sobre el procés d’aprenentatge individual i col·lectiu.
◦Reforçar les habilitats socials i comunicatives a través del feedback entre
companyes.
◦Celebrar els resultats aconseguits i el treball en equip.
◦Sessió de tancament
▪Dinàmica de reflexió grupal
▪Feedback entre participants sobre l’experiència global del curs.
▪Celebració dels resultats
▪Tancament simbòlic del projecte : Proposta de fer un pica-pica grupal per
simbolitzar el tancament del projecte i entrega dels diplomes de
participació.